تجربة ايمان بالنجاح عن طريق الاكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالى  

زمان مكنتش اقدر اكتب الكلام ده لأنى مكنتش لسه وصلت لمركزي دوقتي لكن أنا دلوقتي اقدر اكتب وبكل ثقة واحكى تجربتي وأزاي قدرت اقف على رجلي تأنى بعد ما كنت حسيت أن الدنيا هزمتني أنا بنت عادية جدا أتولد في أسره عاديه ولكن كانت صدمة علي أهلي لما اكتشفوا انى عندي أعاقه في أيدي الشمال ومن هنا بدأت المعاناة طبعا في المدراس مكانش ليا أصحاب بسبب إعاقتي وكتير كإنو يتريقوا عليا لكن الحمد لله ربنا رزقني بالتفوق قدرت رغم الإعاقة انجح في دراستي وابقى متفوقه لحد ما قدرت احصل على بكالوريوس تجاره على الرغم من الصعوبات اللي كانت بتواجهنى وطبعا علشان أنا عندي إعاقة مقدرتش احصل على وظيفه في الجامعة على الرغم من تخرجي بامتياز وبتفوق المهم اكتفيت بالبكالوريوس على الرغم من أن طموحي كان انى اكمل لحد ما احصل على الدكتورة ولكن هنا تدخل النصيب وربنا رزقني بالزوج اللي قبلني على الرغم من الإعاقة وبالفعل تزوجت ولكن زوجي بعد الجواز بقي شخص تانى بدا مع كل مشكله يعايرني لحد ما بالفعل أتجوز عليا وبقت حياتي جحيم وعلى الرغم من أن  المستوى المادي اللي كنت عايشه فيه معاه مرتاح ألا انى لقيت حياتي بتدمر وأصبحت اشعر بعدم الأمان ولذلك قررت النزول للحياة العملية وأدور على شغل ولكن رجعت وقفت إعاقتي تانى فطريقي وعلشان كده فكرت انى لازم احصل على مستوى اعلى من التعليم قبل ما أدور على عمل قلت يمكن المستوى التعليمي العالي  يغير نظره أصحاب الشركات لإعاقتي  وبالفعل بحثت على الأنترنت لكن اغلب الأماكن كانت بتطلب الحضور وانا كان صعب بالنسبالى الحضور لحد ما قريت عن الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي . 

ومن هنا بدأت حياتي تنور مره تانى لأنى لقيت فيها اكتر من شيء شدني وخلاني اخد القرار بالتسجيل في احدى برامج الماجستير أولا انى لقيت انهم يقبلوا أصحاب الإعاقات الجسدية من الدرجة الثانية و الثالثة والرابعة وأتاحه التسجيل المجاني تماما لهم وانا كنت أعاقه من الدرجة الثالثة وقدرت اعرف الأوراق المطلوبة  والشروط عن طريق موقع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وبالفعل قدمت الأوراق المطلوبة للتسجيل المجاني وبالفعل سجلت وانقبلت ثانيا انى وجدت التخصص المفضل بالنسبالى وهو الماجستير التخصصي في المحاسبة الإدارية من بريطانيا وبالفعل سجلت في برنامج الماجستير وكنت في خلال سنه حاصله على شهادة الماجيستير التخصصي في المحاسبة الإدارية من بريطانيا ومجانا. 

بعد حصولي على الشهادة مكانش قدامى غير انى اقدم في اكتر من وظيفة وبالفعل تم قبولي في شركه مرموقة وطبعا دا بفضل الشهادة اللي حصلت عليها من الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وقدرت استلم العمل ومقدرتش إعاقتي تقف في طريقي وفعلا طلبت الانفصال عن زوجي اللي وقف هو والدنيا أمام طموحي واملى في الرغبة والعيش كأي بنت طبيعية والحمد لله قردت اشتغل وأتقدم في شغلي ووصلت لمركز كبير وكل اللي كان يشوفني مكانش يصدق أن كل الإنجازات دي تتم تحت أشراف بنت صغيره في السن وفنس الوقت معاقة وكل اللي وصلته بنسب نجاحه إلى الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ولمساعدتها لكل من هم ذوى الإعاقات فعلا لكم منى كل الشكر والتقدير. 

أضف تعليق